Xploras föräldraapp – få full överblick!

Nu när du har köpt en smartklocka från Xplora till ditt barn är det dags att utforska alla möjligheter som öppnar sig! Bli expert på Xploras föräldraapp med vår guide.

Xploras smartklockor är den perfekta introduktionen till den digitala världen för barn. Med skräddarsydda lösningar som ger föräldrar och vårdnadshavare trygghet och överblick samtidigt som barn får uppleva mer frihet, lek och självständighet.

Klockan kommer i coola färger och har bl.a. kamera, stegräknare och ger barn möjlighet att hålla kontakten med nära och kära via telefon och meddelanden. Föräldrarna laddar ner Xplora-appen, via App Store eller Google Play, där du enkelt kan hantera alla funktioner som följer med klockan!

I Xploras föräldraapp kan du ställa in och hantera användningen av ditt barns Xplora. Via appen får du aviseringar om aktivitet, samt bestämmer barnets kontakter, alarm, skolläge och trygghetszoner. Låt oss gå igenom de olika funktionerna som visas i appen!

Visningsfönster När du öppnar appen får du upp en panel som visar all information för det valda barnet. För att byta barn, om du har fler, svep åt höger i det övre fönstret. Här kan du skicka meddelanden till barnet, ringa eller få upp en karta med GPS som visar var barnet befinner sig. Under barnets profil kan du ställa in kontakter, larm och skolläge

Under kugghjulet längst ner till höger i appen kan du ställa in dina egna profilinställningar som e-post, telefonnummer, lösenord, namn, få support via Xploras hemsida och se användarvillkor och sekretessinställningar. Under ikonen längst ner till vänster kan du anmäla både dig själv och dina barn till Xploras aktivitetsplattforms äventyr där du kan vinna coola priser och tjäna massor av Xplora-mynt, som kan användas i Marknadsplatsen, Xploras egen digitala butik och auktion. Här får du också de senaste nyheterna från Xplora samt fina erbjudanden och möjligheten att gå in i Xplora Arkad och spela massor av roliga spel!

Stegräknare och märken

Om du scrollar ner på barnets profil i visningsfönstret kommer du att kunna se hur många steg barnet har tagit hittills i år! Du får även information om vilka aktivitetsmärken (Badgers) barnet har uppnått. Dessa är de olika nivåerna:

Järn – 50 000 steg
Brons – 100 000 steg
Silver – 250 000 steg
Guld – 500 000 steg
Platinum – 1 miljoner steg
Platinum Plus – 1,5 miljoner steg
Diamond – 2 miljoner steg
Diamond Plus – 3 miljoner steg
Black Diamond – 3,5 miljoner steg

Xplora-mynt och äventyr Under fliken XCOINS ser du hur mycket barnet har tjänat. Tryck på ikonen för att överföra pengar till ett av huvudkontakternas konton eller vice versa! Under fliken Äventyr kan du se hur många äventyr barnet är registrerat till på aktivitetsplattformen.

Kontakter

Du kan lägga in upp till 50 kontakter i appen. Dessa kommer att visas i adresslistan under barnets profil. Det är bara dessa utvalda kontakter som barnet kan ringa – och lika viktigt är det bara dessa som kan kontakta barnet! På så sätt har du kontroll över vem ditt barn kan ha kontakt med, och det ger dig en trygghet vad gäller oönskade samtal. Så här lägger du in kontakter:

  1. Välj vilket barn du vill lägga till kontakter till (om du har fler än en kan du svepa åt höger och vänster för att ändra vilket barns smartklocka du hanterar).
  2. Tryck på menyalternativet Kontakter längst till vänster . Här ser du även antalet kontakter som är kopplade till klockan, om du redan har lagt in dessa.
  3. Du får nu en lista över alla godkända kontakter. Överst visas vem som har möjlighet att styra smartklockan (huvudkontakter).
  4. För att lägga till en ny kontakt, tryck på Lägg till ny kontakt högst upp.
  5. Fyll i namn och nummer. Lägg till ett foto genom att trycka på den röda cirkeln med en kameraikon högst upp. Du kan välja att ta ett nytt foto eller välja från ett album på din mobil.

Lägg till fler huvudkontakter: Den person som först kopplar klockan till appen blir automatiskt den första huvudkontakten. Denna person kan även lägga till ytterligare en huvudkontakt som kan styra klockan (max 2 st).

Följ dessa steg:

  1. Den som ska anges som huvudkontakt av någon som redan är huvudkontakt ska göra följande:
  • Ladda ner Xplora-appen på din mobiltelefon.
  • Skapa en användare i appen med sitt eget mobilnummer.

2. Den som redan är huvudkontakt ska då göra följande:

    • Öppna appen på din egen mobiltelefon.
    • Klicka på “Kontakter” från menyn.
    • Välj den person som ska ha åtkomst som huvudkontakt (Om personen inte redan är angiven som kontakt ska personen läggas till som kontakt).
    • Tryck på “Ange som huvudkontakt“.

KÖP TILLBEHÖR TILL DIN XPLORA SMARTKLOCKA HÄR!