Därför väljer föräldrar smartklocka till barnen
Smartklocka för barn är det nyaste inom trygghet för föräldrar, far- och morföräldrar. Den stora skräcken är att barnet plötsligt försvinner utom räckhåll.
Fler och fler ger sina barn en XPLORA Smartklocka – den glädjer både stora och små. I några tillfällen kan klockan vara räddningen:
– För några år sedan hade vi en fasansfull upplevelse under semestern, där en smartklocka hade varit guld värt, säger Roger Krogenæs från Bergen.
Han är pappa till Marius (8), som fick en ny XPLORA Smartklocka i julklapp. För en stund sedan var familjen på semester på Mallorca. De åt på en restaurang vid strandpromenaden, och Marius skulle gå till en lekplats på stranden när han hade ätit färdigt.
– Då vi skulle hämta honom efter middagen, var han som försvunnen. Paniken slog till med en gång. Marius kunde inte simma, så jag sprang mot havet, samtidigt som mamma sprang mot den trafikerade vägen, berättar han.
Marius (8) försvann från föräldrarna under semestern, nu har han fått en smartklocka och föräldrarna kan se var han befinner sig. Foto: VG Partnerstudio
Ville undvika ännu en plattform för spel
Pojken var inte borta längre än fem minuter, men för en mamma och pappa känns det som en hel evighet.
– Vi hittade honom lite längre bort på en annan restaurang, där han desperat letade efter oss. Detta var en skräckupplevelse som verkligen sitter kvar, berättar mamma Cathrine.
– Om han hade haft smartklockan, hade vi enkelt kunna spåra upp honom. Vi tycker att en sådan möjlighet är väldigt betryggande när man är på semester eller på nya platser, säger de.
Föräldrarna berättar att Marius tjatade om att få en mobiltelefon, men att de var oroliga för att det skulle bli ännu en plattform för spelande. Därför blev lösningen en smartklocka.
– Det är roligt. För jag kan ringa till mamma och pappa, och jag kan få meddelanden. Några gånger skickar de meddelanden om att jag ska gå hem, berättar åttaåringen.
Se också: Få mer information om smartklockan.
Via en app på mobilen är det föräldrarna som kan lägga till vilka telefonnummer som smartklockan kan ringa till.
Stort intresse
Sten Kirkbak är ledare för affärsutveckling hos XPLORA. Han har ett mycket stort intresse för småbarnsfamiljer.
– Vi lanserade XPLORA smartklocka i höst, och bara under de sista månaderna av förra året fanns det beställningar på lagret i Norge på 10.000 klockor. Försäljningen har överträffat alla förväntningar, säger han.
Kirkbak berättar att det var just rädslan av att tappa bort barnet som var starten på den äventyrliga smartklocka-resan.
– Själv upplevde jag det för sex år sedan. I nästan en halvtimme kom ett av mina barn bort från oss i ett stort köpcentrum. Det var en hemsk upplevelse som jag inte ens önskar min värsta fiende. Det gav mer näring till att vidareutveckla idéen som vi nu ser breda ut sig över hela världen, säger han.
Säker användning
XPLORA är den enda smartklockan på marknaden som har blivit helt CE-godkänd, berättar Kirkbak. Med andra ord betyder detta att smartklockan blivit bedömd utifrån myndigheternas kriterier, och att den kan dokumenteras som säker att använda.
Han tror att det som gör smartklockan så populär hos föräldrar i dagens samhälle är att man har behov av lite extra säkerhet, samtidigt som många föräldrar inte önskar att barnen ska ha tillgång till internet.
– Föräldrarna vill gärna ha möjligheten att ha kontroll över vem som ringer och skickar meddelanden till klockan. De kan självklart ringa till smartklockan när som helst, samt möjligheten för barnet att kontakta föräldrarna, förklarar Kirkbak.
Säkerhet: Föräldrarna berättar att Viktoria (8) använder klockan mest för att ringa föräldrarna.
Foto: VG Partnerstudio
För ung för mobil
Bjørn Hovland och Nina Ljunggren från Oslo är ännu ett föräldrapar som skaffat en smartklocka till sitt barn, Viktoria Ljunggren-Hovland (8).
– Det var när vi kom överens om att hon inte behövde vara kvar på fritids, som klockan blev aktuell för oss. Vi kom fram till att det var ett bra alternativ till en mobiltelefon, då vi tycker att hon är alldeles för ung för det, säger pappa Bjørn.
– Det handlar om att ha den tryggheten att kunna nå henne, och veta att vi kan se vart hon är om det skulle vara så att hon inte dyker upp vid avtalad tid. Trots att klockan var lite dyr, så tycker vi att det är värt det. Den kostade ungefär lika mycket som en månad på fritids, säger han.
Han säger också att appen som föräldrarna använder är lätt att navigera i.
– Det är här vi lägger till telefonnummer som ska vara tillgängliga till för henne, och här kan vi också se batteristatus, säger han.
Mor- och farföräldrar
Kirkbak berättar att många föräldrar har valt lösningen där man kan köpa smartklockan och abonnemanget på delbetalning. Detta gör att du får gratis tillgång till klockan och betalar 199 kronor i månaden, inklusive fria samtal och data i EU/EES.
– Vi har också fått feedback från mor- och farföräldrar som gärna ställer upp som barnvakt, och tycker att teknologin gör det mycket tryggare, säger han.