VI GJORDE DET! Vi har slutfört Net Zero-kampanjen i aktivitetsplattformen!

Vi har slutfört den tredje milstolpen i kampanjen “Net Zero på 12 månader”! Det är allt på grund av deltagarnas fantastiska samarbete och bidraget från våra partners, Collectia och United Cities, som har gjort det möjligt! Vi känner oss mycket stolta över att tack vare de dagliga stegen som donerats av 11.859 deltagare runt om i världen genom den kostnadsfria Xplora-appen, har vi nått stegmålet på 1.500.000.000 och därmed slutfört kampanjen!

Grattis till de tre vinnarna!

Vi vill tacka er alla för att ni donerat era steg, ni har varit otroligt generösa med ert bidrag! Xplora har redan kontaktat de tre vinnarna av den tredje utmaningen och de kommer att belönas med; en 64 GB Apple iPad för den första vinnaren, Apple Airpods Pro för den andra och en Nintendo Switch för den tredje.

Nu är det dags att vänta på den mest speciella delen av projektet: att se hur solpanelerna ser ljuset, börjar arbeta och börjar förbättra livet för medborgarna i Libanon. Den mest speciella och tacksamma delen av hela denna resa, utan tvekan.

Om du har kommit så här långt utan att veta vad Net Zero in 12 months-kampanjen är, låt oss förklara det kort för dig:

Vad handlar Net Zero-kampanjen i Libanon om?

Kampanjen “Net Zero på 12 månader” skapades för att tackla globala problem genom att agera lokalt, med början i detta projekt i Libanon. Det är ett hållbart initiativ skapat av Xplora tillsammans med United Cities och Collectia, projektpartners, för att göra ett verkligt inflytande i världen och förändra andras liv. Syftet med Net Zero-kampanjen var att hjälpa tusentals människor i Libanon att få tillgång till en ren och hållbar energikälla, och på så sätt ge dem möjlighet att återuppbygga sina liv genom att bygga en hel solcellsanläggning.

Kampanjen syftade till att föra ren energi till byn Bchaaleh i Libanon genom att bygga en hel solpanelsanläggning på rekordtid. Byn Bchaaleh, liksom många delar av världen, lider av en enorm energikris med tillgång till endast 2 timmars el om dagen, vilket gör grundläggande uppgifter som att arbeta, äta eller studera till en odyssé för många.

Därför kommer pilotprojektet att bidra till att föra grön energi till staden Bchaleh i Libanon, och kommer att möjliggöra: mer produktiva arbetstider, bättre hälsotjänster, bättre lärmiljöer, hållbar matproduktion och nya affärsmöjligheter.

Var ägde Net Zero-kampanjen rum?

Kampanjen ägde rum på aktivitetsplattformen, på den kostnadsfria Xplora-appen. Xploras föräldraappskampanjer, för dem som inte är bekanta med dem, är speciellt utformade för barn som äger en Xplora-klocka och arbetar genom att räkna steg: ju fler steg du tar per dag, desto större chans har du att vinna priser och gå uppåt nivåer i kampanjerna. Även om för detta tillfälle, eftersom det var en kampanj som syftade till att involvera både vuxna och barn, kunde appen välkomna alla typer av användare som ville registrera sig och delta i Net Zero-kampanjen: allt de behövde göra var att registrera sig och räkna sin fysiska aktivitet genom stegräknaren.

Net Zero-kampanjen kombinerade gamification, fysisk aktivitet och medvetenhetshöjande, viktiga faktorer för att hålla barnen engagerade och intresserade av kampanjen, för att få dem att leka utan att klistras vid en skärm genom att låta dem donera sina steg för att komma åt priserna och lära sig om vad som händer på andra sidan jorden.

Även om det vanligtvis är mer populärt bland barn eftersom aktivitetsplattformen har skapats av och för dem, var det vid det här tillfället lite mer deltagande från vuxna, vilket lämnade mycket likartade slutresultat med 5 537 app-prenumeranter och 5 452 klock-prenumeranter. Och lämna några ganska värdefulla medvetenhetsdata: vi är alla villiga att ge lite av oss själva och ta steg framåt när det gäller att hjälpa andra och minska vårt fotavtryck på planeten.

Hur många länder var inblandade?

Kampanjen översattes till 13 språk: engelska, spanska, tyska, norska, svenska, danska, finska, franska, italienska, ungerska, holländska, amerikansk engelska och arabiska (LBN), och lockade deltagare från 60 länder över hela världen.

De 10 bästa länderna med flest deltagare var Tyskland med 5.410, Norge med 897 och Sverige med 814, sedan länder som Finland med 614, Storbritannien med 484, Danmark med 484, Spanien med 434, Österrike med 377, Ungern med 244 och USA med 282.

Även om det inte nödvändigtvis var de länder som bidrog mest i antal steg, eftersom enligt antalet donerade steg var de länder som toppade rankingen av de som donerade fler steg till kampanjen följande: Tyskland 2.099.900.482 , Norge 443.429.836, Sverige 362.410.350, Finland 313.325.308, Danmark 230.497.630, Spanien 156.562.706, Österrike 142.839.059, Storbritannien 142.563.355, Switzerland 135.186.486 och Italien 90.0.13.13.13.13.13.13.13.

Utropar Tyskland till den välförtjänta vinnaren av Net Zero-kampanjen vad gäller både antal deltagare och donerade steg, följt av Norge på andra plats och Sverige på tredje.

Hur går installationen i Libanon?

Installationen av solpaneler startade den 1 september i Bchaleh (Libanon) och sedan dess har det skett stora rörelser i projektet. För nu, vad vi skulle kunna gå vidare är att markberedningen och jordproverna har slutförts och att grundblocken och strukturerna är nästan halvvägs. Om allt fungerar därefter beräknas installationen, som kommer att involvera över 40 personer, vara klar i mitten av december.

Nyligen fick United Cities möjlighet att resa till Libanon för att tillsammans med ME Green, konsult- och entreprenörsföretaget som ansvarar för Net Zero-projektet i Libanon, besöka alla nya utvecklingar på plats. Bilderna nedan är från deras senaste besök.

Det är så spännande att se hur allt är på rätt spår och vi närmar oss slutmålet!

Utveckling av solenergianläggningen i Bchaaleh, Libanon

Håll under tiden ett öga på vår linkedin och företagsblogg för de senaste nyheterna och uppdateringarna.

Återupplev kampanjen

Om du missade någon del av kampanjen och skulle vilja återuppleva den igen är det här din chans. Vi inbjuder dig att titta på videorna från kampanjen på vår YouTube-kanal. Under Xplora/Net Zero-ESG-spellistan hittar du poddar om projektet och intervjuer med libanesiska medborgare. För mer information kan du också besöka aktivitetsplattformen för att se hur kampanjen har utvecklats på Xplora-appen.

Hjälp oss att öka medvetenheten och sprida ordet genom att dela kampanjen med familj och vänner!

Vi håller dig informerad vid nästa uppdatering!

Besök vår Youtube-kanal!