Med hjärtat i Xplora: Från startup till global aktör

Innovation som verkligen gör skillnad kommer ofta från personliga erfarenheter. För familjemannen Sten Kirkbak kom den stora idén efter att sonen Filip försvann på ett köpcentrum. Men vägen från idé till färdig produkt är lång och krävande, och oddsen att nå internationell framgång är oftast mycket liten.

Xplora firar fem år i år. Under dessa år har företaget varit på en enorm resa i tid och rum och vi har fått otroligt många fantastiska och aktiva användare i laget. Fem år efter lanseringen, har Xplora nu tagit över mer än 20 länder och är en ledande aktör på marknaden för smartklockor för barn.

Från startup till global framgång

Låt oss tillsammans rekapitulera hur vi hamnade där vi är idag. Allt började med en liten entreprenörsidé från fyrabarnspappan Sten Kirkbak.

– Att starta en teknikstartup är krävande. Som tur är är man lagom naiv och lite för optimistisk när man börjar. Man drivs av en vision – ett kall eller en slags “sjukdom”, skrattar Kirkbak.

Det har varit lite av en resa för fyrabarnspappan från Trondheim. Han pendlar idag mellan huvudkontoret i Oslo, filialkontoret i Trondheim, där han själv bor – och filialkontoren i både London och Hamburg. Företaget har idag över hundra kontorsanställda i åtta länder.


Grundare och VD för Xplora, Sten Kirkbak.

Att vända dåliga odds

Kirkbaks drivkraft var idén om att skapa något. Att förändra saker.

– Det enda som var säkert var att det skulle bli svårt, det skulle kräva extremt långa arbetsdagar, det skulle kosta mycket pengar och sannolikheten för att lyckas är i genomsnitt extremt liten. Med andra ord – dåliga odds! 

Det var ändå en okuvlig tro på idén som fått Kirkbak att sätta livet på spel. Idén till en säker smartklocka för barn kom efter en personlig upplevelse. Sonen Filip försvann plötsligt under ett besök på ett köpcentrum. 

– Vi hade ätit med en god vän och hans två jämnåriga barn, när Filip hade glömt sin hatt. Jag trodde han var med resten när jag gick in för att hämta den, men när jag kom tillbaka var han borta. Han var borta. Det slutade bra, men det slog mig hårt. De 20 minuterna han var borta kändes som en evighet.


Firar 5 år – och över en halv miljon användare av Xplora!

Med en bakgrund inom teknik, telekommunikation och trendforskning kombinerade Kirkbak sina erfarenheter och startade en 10-årig teknikresa – något som slutade med det som idag är Xplora.

Idag använder mer än en halv miljon barn världen över Xplora smartklockor. Nya avtal ingås hela tiden och när företaget nu firar 5 år är det med fler nya planer än någonsin.

Kirkbak tror att det är omöjligt att investera på det här sättet utan att ha familjen bakom sig.

– Att vara småbarnspappa gör det extra krävande, och kräver förstås att hela familjen går all in. Utan en överenskommelse om att göra en sådan resa tillsammans hade det inte varit möjligt. Friktionen blir för stor. Man har pengar för några månader åt gången, och parallellt med familjeåtaganden måste man ha en slags på/av-brytare för att klara dagarna.

Dels måste man skapa en trygg och förutsägbar ram i hemmet, samtidigt som man måste kämpa för livet med en idé man aldrig kan veta slår till. Alla hade inte tron.

När jag blev rekommenderad av en ledande teknik/konsultmiljö här hemma att använda idéen att spåra renar vände jag näsan först söderut till Oslo och sedan mot Europa och USA. Återigen, med familjen i släptåg!

Krävande för pappahjärtat

Kirkbak trodde fortfarande på sin egen idé, men det skulle kosta. Nya skolor och förskolor. Nytt språk. En ny vardag. Att jonglera med familjeliv och arbete är ännu mer krävande i ett annat land.

– Jag minns Filips första dag i skolan i USA. Han skulle börja i andra klass. Efter första dagen, när jag frågade hur det gick, svarade han “Jag satt en hel dag, och förstod absolut ingenting av vad de sa och pratade om”. Sen är det krävande för pappahjärtat att också säga att det kommer gå bra, det blir bättre imorgon. Lyckligtvis är barnen mycket mer anpassningsbara än oss, och efter några veckor pratade han engelska och umgicks. Sammantaget har detta varit mycket givande för hela familjen, och kanske särskilt barnen. Det var dock lättare att vara tillbaka i Norge igen.

För att lyckas måste man ställa sig några brutalt ärliga frågor; Är detta något du brinner för? Är detta något jag är villig att blöda för och kämpa för när det verkar helt omöjligt att fortsätta?

Det måste betyda något personligt för dig. Mer än pengar och framgång. Det är en absolut nödvändig motivation, särskilt under de första åren, anser Kirkbak.

En vision och ett uppdrag

Under de första åren lyckades han samla en grupp unika personer med specialkompetens för att vara med och bygga företaget.

– Vi tenderar att hellre följa människor som är på uppdrag, som ska göra det lite omöjligt och förändra världen till det bättre, än att bara jobba i vilket företag som helst, enbart drivna av vinst. Det gäller särskilt genuint bra människor. Under de första åren var vi inte mer än en handfull människor, av dem som är i företaget idag. Dessutom var vi utspridda i flera länder. Ändå blev vi som en liten familj.

Samtidigt känner han det alldeles speciella ansvaret han tar med sig till jobbet varje dag.

– Du kommer väldigt nära alla som jobbar i företaget och inte minst med de tidiga investerarna och aktieägarna, som har satsat förvärvade pengar på just din idé och din vision. Detta ger dig också ett extra ansvar för att lyckas.

Barn lutar sig mot hö och ler stort aktiviteter med barnBerättelser som berör

Alla berättelser som kommer in från användarna blir en extra motivation. Genom flera kampanjer har Xplora fokuserat på barnens aktivitet för att hjälpa till att förändra världen – oavsett om det är genom att ge vatten till fattiga barn eller plantera nya träd. Theodor (8) är en av dem som har bidragit.

Förutom ett övergripande socialt ansvar finns det många personliga berättelser som berör Xploras ledare.

– Jag minns fortfarande den första feedbacken jag fick av en farfar. Han bodde långt ifrån sina barnbarn, men kände sig nu närmare dem, i och med att de nu kunde ringa honom direkt. Tänk att vår teknik, vår vision, gav en farfar en extra glädje i vardagen. Känslan var helt fantastisk. Det är det som gör oss extra inspirerade att gå upp på morgonen och gå till jobbet. Vi kan hjälpa till att göra skillnad, tror Kirkbak.

pojke som har en xplora på sig med en röd tröja med rosa hjärtan på