Xplora möter Alexander Morad

Alexander Morad är grundare och VD för Bright Mind Agency, en av Sveriges snabbast växande digitala byråer inom sociala medier, Google-ranking, SEO-utveckling, webbdesign och digital strategi. Med fokus på affärstillväxt och att utöka företagets räckvidd genom nya kanaler har det varit avgörande för byråns framgång att vara en innovatör inom området.

Vi på Xplora fick chansen att möta Alexander i en intervju för att diskutera hur man når framgång på sociala medier, vad han anser om sociala medier och internets påverkan på barn men också vuxna, samt hur man som förälder bör tänka när det kommer till att presentera internet och sociala medier för sina barn.

Alexander är entreprenör, pappa till Noah och Xplora-användare. Utöver arbetet är han ett stort Marvel-fan och ser alla de filmerna på bio. Han har även ett stort intresse för musik och träning.

Dålig reklam blev startskottet

Resan till dit Alexander är idag grundades i en enda sak – han gillade inte reklamen som han exponerades för. Han visste att han själv skulle kunna göra reklamen betydligt mycket bättre och mer relevant. Han tänkte, om alla kunde göra bra reklam så skulle givetvis alla gjort det. Det ledde honom snabbt in på sociala medier, med en stark vision om att förändra marknadsföringsbranschen till det bättre. Resan startades genom att föreläsa, utbilda och nå ut till fler personer.

Idag är Alexander Morad grundare och VD för Bright Mind Agency. Kortfattat sätt så hjälper dom företag med deras marknadsföring på sociala medier. Dom tar fram alltifrån strategier, koncept, innehåll såsom bilder, videor och texter till att skapa annonser och rikta dessa mot rätt målgrupp. Dom jobbar främst med Metas plattformar såsom Facebook och Instagram och även TikTok, Google och LinkedIn.

Alexander Morad om sociala medier och marknadsföring såsom SEO, annonsering mm

Alexander Morad har inte alltid varit bekväm på scen

Trots att en stor del av företagets framgång är föreläsningen, så har Alexander inte alltid varit bekväm med att stå på scen och prata inför en stor grupp. Det har krävts mycket jobb för att göra det bästa av det, vilket har resulterat i att han idag är rankad topp 100 som den mest inspirerande föreläsaren inom digitala medier – fyra år i rad. Alexander är ett praktexempel på att att hårt arbete är nyckeln till framgång.

I den populära föreläsningen pratar han mycket om marknadspsykologi, sociala medier, TikTok och hur man som företag bör positionera sig på de olika plattformarna för att lyckas få bästa möjligt resultat.

Läs mer om Bright Mind Agency

Nyckeln till att lyckas på sociala medier

När vi frågade Alexander om vilken kanal man som företag bör satsa på och varför fick vi ett simpelt svar: där din målgrupp är. Han fortsätter:

– Nyckeln är att inte sälja. Att ge mervärde och behandla det som ett SOCIALT medium. Jag brukar kalla det för Marknadsförföring. På samma sätt som man kanske inte går fram till en person på en nattklubb och frågar om de ska med hem direkt utan kanske bjuder på en drink (ger mervärde) berättar om sig själv och lyssnar (bygger förtroende) och sen kanske frågar efter deras nummer om allt känts bra (konvertering) så fungerar det på samma sätt på sociala medier. Börja gärna med att ge mervärde, tips, och sånt som uppskattas. Därefter kan man bygga förtroende innan man går på sälj, berättar han.

Alexander Morad driver en egen podcast som heter TikTalk, som är en underhållningspodd, där dom pratar om vilka trender man ska testa och vilka man ska undvika. Läs mer om podden här.

Rädslor kring sociala medier

Studier har visat att depression, dålig självkänsla och problem med kroppsuppfattningen börjar komma i en ålder som forskarna har kopplat till sociala medier och internet. Alexander Morad, som har arbetat med sociala medier i många år berättar om sin syn på det:

– Ja, jag tror egentligen sociala medier påverkar lika mycket som vilken plattform som helst. Samma rädslor jag har för att mitt barn är på skolan, som också är en sociala plattform, har jag på sociala medier. T.ex att det kan ske utfrysning, mobbning, man kan bli uthängd, förlöjligad och liknande. Sen är sociala medier som en stor global skola med främlingar man aldrig träffat också och finns alltid en oro att man kan bli lurad. Viktigt blir att som förälder förklara hur plattformarna fungerar och vad man ska vara försiktig med och hur man är en snäll person digitalt och att det är minst lika viktigt som att vara snäll i den fysiska världen. Kanske till och med viktigare, då det kan förevigas och är synligt för alla. 

Barns påverkan på sociala medier och internet

Hur påverkas egentligen barn av internet och sociala medier? Alexander menar att barn kan påverkas både positivt och negativt, likt allt annat. Det spelar stor roll vad barn har fått för förutsättningar, och det är där man som förälder kommer in i bilden. En sak han tror kommer vara en långsiktig påverkan är bekräftelsebehovet sociala medier och internet skapat hos många.

– Det är en form av beroende av dopamin på samma sätt som man kan vara beroende av sex, alkohol och spel. Jag skulle inte förvåna mig av att se Anonyma Bekräftelister i framtiden där man får gå och lära sig att bli av med sitt bekräftelsebehov som grundar sig i att man sökte trygghet som liten i likes och instant feedback på sociala medier, berättar han.

Enligt hjärnforskaren Sissela Nutley som forskat mycket kring barn och sociala medier så framgår det tydligt att sociala medier förändrat synen på relationer. De har gett människor ett verktyg för att mäta hur mycket de bekräftas av omvärlden. Tidigare gjordes den bedömningen enbart på grundval av social interaktion och mjuka signaler som ögonkontakt och leenden. När man flyttar dessa relationer till sociala medier kopplar man bort de biologiska signalerna och ägnar sig i stället åt att räkna likes och hjärtan. Så människor börjar bedöma sig själva enligt en kvantitativ modell i stället för en biologisk, intuitiv modell.

Alexander Morad om bekräftelsebehovet som kommer vid mycket likes och kommentarer på sociala medier

När och hur ska barn presenteras för sociala medier och internet?

Enligt Alexander finns det ingen magisk ålder för när barn bör presenteras. Barn hanterar saker och ting olika och bör behandlas som unika individer. Hans son presenterades tidigt för Youtube, vilket har fungerat utmärkt. Alexander ser att han lärt sig mycket av Youtube och är kunnig inom engelska språket, vilket skiljer honom mycket från jämnåriga i hans ålder. Alexander anser därför att det är väl investerad tid för honom, då det bidragit till mycket gott. Att barnen lyssnar på när föräldrarna säger stopp är för Alexander också viktigt.

När det kommer till skärmtid är det stor skillnad på bra och dålig skärmtid, och det är Alexander också helt med på. Han anser att bra skärmtid är när barnen är underhållna och har roligt. Det är som musik i hans öron att se och höra sin son skratta högt på ett avsnitt. När skärmtiden förvandlas till ett beroende där barnen skriker och gråter hysteriskt när man som förälder vill stänga av signalerar ett problem, som bör ses över. Det är då man som förälder bör se över om man skapat ett beroende hos barnet. Det finns även ett flertal klipp ute på nätet som maskeras som barnklipp som exempelvis startar som Spider Man för att sedan övergå till ett våldsamt klipp.

– Barn bör inte se den typen av våld. Då tar de med sig det till skolan, berättar han.

Bör man sätta gräns för skärmanvändning?

Enligt WHO’s bör barn yngre än 2 år inte presenteras för skärmar i överhuvudtaget. Barn upp till 5 år bör ha max en timmes skärmtid per dag. Dessa riktlinjer är Sverige relativt ensamma om att inte hängt på övriga länder. Riktlinjer på barn över 5 år har inte heller satts. Personligen är Alexander inte mycket för att sätta förbud. Han anser att det viktigaste är att man som förälder ska se till att barnet har en bra balans mellan rörelse och skärmtid, men med barn som har dopaminbrist kan man undvika skärm timman innan de lägger sig och första timman när man vaknat.

Stolt Xplora-användare

Alexander Morad är en av dom 1.000.000 familjer runt om i världen som valt Xplora som första mobiltelefon till sin Noah. Xplora har alla samma funktioner som en mobiltelefon såsom bl.a samtal, meddelande, GPS, kamera mm. Den stora skillnaden är att klockan inte innehar sociala medier och internet. Du som förälder kan ställa in trygga zoner (geo-fence), vem/vilka som får kontakta barnet, skolläge mm via föräldra-appen som tillkommer.

Valet var enkelt då han hört gott om oss från andra användare och att det finns en smidighet med att barnet har mobiltelefonen runt armen. Alexander berättar vad han främst gillar:

– Smidigheten med kommunikationen, lätt att ringa och säga att han ska hem om det är dags för mat och det tar även bort en viss oro under sommaren om man är på offentliga platser. Om det mot all förmodan skulle vara så att man tappar bort varandra så känns det som en skön trygghet att man kan ringa upp varandra. Den är tillräckligt enkel för Noah att han själv kan klicka sig fram och ringa oss.

En pojke och en flicka med Xplora XGO3 smartklocka på armen

 

Läs mer om Xplora