Xploras händelserika 2021

Under hela 2021 har Xplora bidragit till fysisk aktivitet och en trygg miljö för våra yngsta – trots att det varit ett år då världen präglats av avstängning och otrygghet. Ändå har ni som kunder lyckats mobilisera till rekordhög aktivitet 2021 genom våra aktivitetsplattform-kampanjer som just syftar till att aktivera våra barn till ökad fysisk aktivitet, utveckling och lek. Det är något ni föräldrar ska vara stolta över! I år kommer fler spännande produkter och innovativa tjänster att lanseras än någonsin tidigare – och vi firar fem år. Missa inte 2022 med oss, vi är ganska säkra på att vi kommer att ha mycket roligt tillsammans under hela året. Läs och håll ögonen öppna; 2022 blir året!

Vi kommer inledningsvis kort att visa dig vad 2021 erbjudit, och slutligen avrunda med vad 2022 kommer att ge dig och dina barn för spännande möjligheter hos oss under det nya året. Men först; Gott nytt år till dig och dina!

10 158 979 flaskor rent vatten

Vi vill börja med att säga ett stort tack till er. Stort tack till dig som är en trogen kund och känner oss och våra erbjudanden väl. Stort tack till dig som är en helt ny Xplora-kund och har mycket att utforska från vårt “arkiv”. Utan er hade vi inte kunnat uppnå alla de höga mål vi satt upp för oss själva. Med hundratusentals barn i laget ska vi tillsammans klara det mest otroliga även 2022. 2021 lyckades deras barn samla in rent vatten till 4 000 barn under ett år genom sin aktivitet. Tillsammans med Unicef ​​​​Kid Power gav vi motsvarande 2 flaskor rent vatten för varje 1000 steg. Totalt hann vi med totalt 10 158 979 flaskor!

* Det har varit inspirerande och meningsfullt för oss att inspirera barn att vara aktiva när flera av de vanliga erbjudandena för barn och unga har stängts. Vi har satsat mycket på detta det senaste året – och våra kunder har verkligen gett järnet, säger vd för Xplora, Sten Kirkbak.

Vi vill också tacka dig som är vår digitala vän och följer oss på sociala medier. Du som använder din tid till att lämna likes och kommentarer – och till dig som ger konstruktiv feedback till oss så att vi kan bli ännu bättre. Det värderar vi högt. Vi hoppas att ni fortsätter med denna positiva trend under 2022 – som kommer att bidra till att lyfta oss till nya höjder under hela året. Vi behöver din åsikt och röst. Det är trots allt dig och dina barn vi är här för!

Socialt ansvar i fokus

Genom den prisbelönta aktivitetsplattformen har Xplora lanserat flera kampanjer där barn har fått vara med, tävla och engagera sig i viktiga ämnen. Genom partnerskapet med UNICEF har vi som tidigare nämnt inspirerat barn över hela världen att donera rent vatten till fattiga barn. Under 2022 kommer 10 miljoner flaskor rent vatten att ha säkerställt 4 000 barn tillgång till rent vatten under ett år.

Genom att anmäla sig till Plant A Tree-kampanjen har barn med Xploras smartklockor hjälpt till att plantera nya träd motsvarande 21 fotbollsplaner i områden som härjats av skogsbränder.

2021 har Xplora tagit ett stort kliv genom att ingå samarbete med stora aktörer för att nå flera av FN:s hållbarhetsmål. Xploras aktivitetsplattform har nu valts ut att vara en stöttepelare i United Citys gröna stadsprojekt (Net Zero City), som kommer att bli ett viktigt pilotprojekt som kan bidra till FN:s vision om att 10 000 städer ska vara koldioxidneutrala år 2030.

* Vår vision är att vi lever och andas för att vi tror att vi kan bidra till att förändra världen. Både genom att barn minskar skärmtiden och blir mer fysiskt aktiva, men också genom att barn kan omvandla sin aktivitet till att hjälpa andra barn som behöver det.

Över en halv miljon familjer har köpt Xplora

Redan i januari 2021 lanserade Xplora sitt flaggskepp, X5 Play-modellen, och företaget meddelade under sitt tredje kvartal i år att över 540 000 Xplora-klockor har sålts över hela världen sedan lanseringen för nästan fem år sedan. I augusti 2021 firade vi över 100 000 användare bara i Norden. Xplora är också den ledande aktören på flera av sina huvudmarknader i Europa och finns för närvarande i 20 länder.

Visste du förresten att Xplora är ett separat “telekombolag”? Tidigt i år förvärvade vi vår nordiska distributör och MVNO, Xplora Mobile. Det innebär att de flesta telefoner vi säljer i Norden kommer med eget SIM- och mobilabonnemang. Detta ger våra kunder enklare aktivering och de får ett anpassat och optimalt abonnemang. Helt enkelt en bättre användbarhet.

* Som ett resultat av förvärvet av Xplora Mobile kommer vi även under 2022 att rulla ut vår egen Xplora Connect (SIM) på den amerikanska och europeiska marknaden, säger Kirkbak.

Ny tjänst 2022

2022 kommer att bli det mest spännande och händelserika året hittills i företagets femåriga resa; som började med att grundaren själv förlorade sin son i sikte på ett köpcentrum i Oslo och kom på idén om en mobil unikt anpassat för barn – vilket blev bakgrunden till en liten teknikstart-up – för att nu bli ett börsnoterat och internationellt företag med cirka 100 anställda.

* Det här kommer att vara året vi kommer att lansera fler nya produkter och tjänster än vi någonsin har gjort tidigare. Vi jobbar på fler nya smartwatch-modeller och fler aktivitets-kampanjer kommer att introduceras än någonsin tidigare, säger Kirkbak.

2022 blir därmed året där Xplora kommer att ge allt för att överträffa sig själv – och kommer fortsätta se till att era barn och ni föräldrar ska uppleva Xplora som en stor resurs i vardagen, med trygghet, ökad aktivitet, utveckling, upptäckt och lek som ledord.

Xplora Pay

Tjänsten som är förknippad med många förväntningar är Xplora Pay, ett koncept där Xploras smartklockor ska fungera som både en tjänst för fickpengar, sparande – och till och med bankkort. Detta öppnar upp en säker ingång för barn till pengarnas värld. Vi introducerar de gamla fickpengarna i en ny, smart och smidig förpackning.

* Vi vill introducera barn till vikten av att lägga upp bra sparrutiner genom sin första fickpengar och spartjänst. Det kommer att finnas många innovativa och spännande lösningar för både barn och föräldrar, säger en hemlighetsfull Kirkbak.

Under 2021 har Xplora blivit den ledande leverantören av smarta klockor för barn på företagets huvudmarknader. Under 2022 kommer vi att arbeta hårt för ytterligare tillväxt och innovation.

* I en tid som präglats av osäkerhet och många har blivit av med jobbet är vi 2021 extra stolta över att ha utökat teamet från cirka 40 till nästan 100 personer, säger Kirkbak.

2022; säker teknik för barn i en oförutsägbar tid

Vi inser också att världen är mer sårbar med tanke på situationen med covid-19, och att kunna behålla kontakten med sina nära och kära blir ännu viktigare – även för barnen. Vi tar detta på allvar.

Världen blir mer digital, vare sig vi gillar det eller inte. Tekniken kan bli en väldigt stor resurs för oss människor och samhället om den används rätt och anpassas på ett bra sätt. På Xplora är vi till hands för att anpassa vår teknik till barnets och föräldrarnas bästa och till deras behov. Detta kan vara viktigare 2022 än någonsin, när världen är förutsägbar; då måste vi ha teknik som är solid, säker och förutsägbar. Och dessa är pelarna i allt vi gör; vår vision är en säker och bra ingång till den digitala världen, för både små och stora. Vi vill att hela familjen ska uppleva en ökad livskvalitet med Xplora i teamet. Det är dig vi är här för!

Vi ser fram emot 2022 med dig och dina barn i laget – tillsammans för en säker teknik för våra barn och hela familjen.